Da jeg skulle starte på et Märchen-forløb i min 1.g for
nylig, ville jeg lige undersøge nettet for en ”appetitvækker” til emnet. Jeg googlede
mig til denne
side hos Goethe Institut ved hjælp af ordene ”Märchen interaktiv”. Her
ligger to spil, som ser meget indbydende ud, og jeg gav mig i lag med spillet ”Entführt”.
I ”Entführt” starter du med selv at skulle tildele fire på forhånd fastlagte roller til fire karakterer, hvilket er en god måde eventuelt at få aktantmodellen på banen. De fire karakterer i spillet er en stedmor, en drage, en prins og en prinsesse, og man bestemmer altså selv, om det fx skal være prinsessen, der skal redde dragen, hvis man gerne vil være lidt ukonventionel. Allerede her bliver det tydeligt, at mange af de gloser, som eleverne møder i spillet, er relevante i forhold til eventyr-emnet generelt.
Der er i alt 5 ”runder” i spillet. I første runde skal man
forsøge at finde genstande, som skal bruges senere i spillet. Opgaven er et
vendespil, hvor man skal matche ord (fx Schere) med det rette billede af
genstanden. I 2. runde gælder det om at krydse en flod. For at kunne krydse
floden skal man besvare nogle spørgsmål, som har med eventyr eller brødrene
Grimm at gøre. I 3. runde skal man fange guldstykker, der falder ned fra
himlen. I 4. runde skal man beskære en næsten uoverkommelig tjørnehæk. I 5.
og sidste runde skal modstanderen endelig dræbes.
Hækken skal beskæres for at slippe gennem (4. runde) |
Min oplevelse er, at mange elever er meget intuitive, når de
går i gang med et nyt spil, og de prøver hellere tingene af, fremfor at læse
instruktionerne. Derfor fik eleverne inden spilstart en formaning om, at de skulle
læse al tekst i spillet op for hinanden og have gloselisten ved hånden. Det lod
til at virke efter hensigten.
Jeg sætter ca. 45 min. af til introduktion, gloseopgave,
selve spillet og en opsamling. De fleste elever kan spille sig gennem spillet
på ca. 20 min.
God fornøjelse!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar