copyright: Donna C. Van Handle |
Mine kolleger og jeg har siden efterårsferien arbejdet med
en ny struktur i tyskundervisningen primært i 1.g-klasserne. Strukturen er affødt af, at vi afprøver niveaudeling i 1.g-ernes grammatikundervisningen.
Vi har planlagt undervisningen, sådan at den veksler mellem grammatikmoduler
og moduler med alt det andet, der hører til tyskfaget. Det vil sige, at
eleverne enten arbejder 90 minutter med et grammatisk emne eller 90 minutter
med fokus på især samtale og gloseforråd.
Eleverne arbejder i grammatikmoduler både på klassisk vis
med de grammatiske emner (fx med indsætnings- og oversættelsesøvelser fra grammatikbogen)
og med ”anvendelsesorienteret” grammatik. Sidstnævnte dækker over øvelser, hvor
eleverne træner anvendelsen af den grammatiske regel gennem mundtlige øvelser
fremfor skriftlige.
I de andre tyskmoduler arbejder eleverne med det aktuelle forløbs
tema ved især at indlære gloser og træne samtale. Her i starten har målet
primært været at lade eleverne slippe deres hæmninger og få talt så meget tysk
som muligt. Derfor har eleverne næsten udelukkende talt tysk i par og mindre
grupper og altså ikke skullet være nervøse for at tale tysk foran hele klassen.
Gode ideer og opgaver til mundtlige øvelser har jeg især hentet fra
Cooperative Learning (fx Quiz
og Byt-øvelsen) og bøgerne Tysk du
kan tale og Ein
neuer Anfang.
I forbindelse med denne nye undervisningsstruktur har jeg
både haft fokus på og overvejet om
- eleverne kan klare grammatikundervisning i så lang tid af gangen
- eleverne overhovedet anvender de grammatiske regler i ”samtale”-modulerne
- eleverne får talt nok tysk i grupperne
- jeg kan overskue ikke at have en grammatik-buffer i ”samtale”-modulerne
- jeg kan finde på en relevant og simpel anvendelsesorienteret øvelse til hvert af de grammatiske emner
- jeg kan stole på, at eleverne får talt tysk i grupperne, når de skal
Har du erfaringer med lignende? Skriv endelig en kommentar.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar