Organisering af forløb i oldtidskundskab
|
Pixabay: Denis Azarenko |
Min nye kollega er
i færd med at organisere old-forløb for første gang. I den forbindelse spurgte hun,
om jeg kunne hjælpe med at give et overblik over kravene til de fem forløb i
old. Nedenfor ser du den oversigt, jeg lavede til hende. Der er tale om en oversigt
i den forstand, at der er skåret helt ind til benet; der fremgår alene de krav, som er nødvendige for en udvælgelse af materiale til de
fem søjler.
Der skal være i
alt 5 forløb, hvoraf
- 4
forløb skal være tekst-forløb (et af forløbene skal have et litterært tema,
mens et andet skal have et filosofisk tema)
- 1 forløb skal være et kunsthistorisk-forløb (enten arkitektur, skulptur eller
maleri)
Hvert af de 4
tekst-forløb skal indeholde
- Mindst 1 basistekst
- Enten mindst 1
perspektiverende, efterantik tekst Eller basisteksten/erne skal være valgt med udgangspunkt
i en moderne problemstilling (NB! Begge dele skal være repræsenteret i
undervisningen)
Det kunsthistoriske
forløb skal indeholde
- Antikke monumenter
- Perspektiverende,
efterantikke monumenter, der sætter dem ind i en kunsthistorisk sammenhæng
Derudover
- Udvælges kernestoffet (de antikke
tekster og monumenter), således at hovedvægten ligger på Grækenland i
klassisk tid – dvs. det skal
tilsammen udgøre mere end halvdelen af kernestoffet. Desuden skal Homer og
romersk litteratur indgå.
- Er det forventede omfang af
de antikke basistekster normalt svarende til 150-200 sider.
- Skal mindst 1 af de efterantikke
perspektivtekster/-monumenter være nutidig.
- Skal der indgå nutidigt
materiale i den søjle, der tager udgangspunkt i en
moderne problemstilling.
Link til STX-læreplan og vejledning 2017
Ingen kommentarer:
Send en kommentar