Dette blogindlæg er oprindeligt skrevet som artikel til Wissenswert (medlemsbladet for Tysklærerforeningen for Gymnasiet og HF)
Dette indlæg er mest af alt henvendt til dig, der endnu
ikke har de helt store erfaringer med IT-redskaber i undervisningen, men har
modet på og ikke mindst lysten til at prøve det. Jeg vil her præsentere et
kort, færdigt forløb med emnet Deutsche Identität, hvor der er integreret gratis,
netbaserede IT-redskaber, der ikke kræver meget af dine elever eller dig selv
at sætte sig ind i, da de er meget simple og lettilgængelige.
Wissenswerts redaktions ønske til artiklens indhold var et
færdigt forløb, hvor IT er inddraget.
Hvis du ønsker at blive præsenteret for
forskellige IT- redskaber og de muligheder, de giver, til at variere
undervisningen uden at de er tilknyttede et forløb, kan du altid finde et sådant
indhold på bloggen her eller i de blogs, som står under "Min Blogliste" her på siden. På den måde vil du selv kunne vælge
lige det redskab, du kan se en mening med at inddrage og plotte det ind i et hvilket som helst af dine
helt egne forløb.
Forløbet er delt i to, og udgangspunktet for forløbets
første del, som jeg præsenterer her, er den lille bog ”Wie man Deutscher wird”
(Verlag C.H. Beck oHG, München 2013). Bogen, der startede ud som en blog,
er
skrevet af den tosprogede englænder Adam Fletcher, der bor i Berlin. Heri får
man altså en englænders billede af det at være tysk, og der er ifølge Adam
Fletcher 50 trin, man skal igennem. Det hele er fortalt med et glimt i øjet, og
jeg vil tro den ind i mellem kan udfordre elevernes billede af, hvad det vil
sige at være tysk.
Bogens 50 afsnit bærer overskrifter som ”Apfelsaftschorle
trinken”, ”Planen, vorbereiten, durchführen” og ”Tatort gucken”. Hvert afsnit
har en fin længde på ca. 1-2 sider. Find de efter din mening bedste afsnit og
fordel dem blandt eleverne. Da afsnittene ikke er gloserede, virker det
formentligt bedst at lade eleverne læse deres afsnit, mens læreren er tilstede.
Når eleverne har læst deres tildelte afsnit, skal de lave en Fotobabble over
afsnittet. I denne del er især elevernes læsefærdighed og udtale i fokus.
En Fotobabble er et præsentationsværktøj, hvor et billede
tilsættes lyd. Lydfilerne har en maksimal længde på 1 minut. Fotobabble findes
også som app til Iphone (en app til android-medier er på vej), og bruger man
denne, kan man lave lydfiler med en maksimal længde på 5 min. Man skal oprette
sig som bruger, eller logge ind vha. sin facebook-profil, hvis man har en sådan.
Den enkelte elev forbereder et mundtligt resumé af det
tildelte afsnit. Resuméet skal have en varighed af ca. 1 minut. Eleven skal
derudover finde et billede på nettet eller selv tage et billede, som illustrerer
emnet for deres afsnit. På http://www.fotobabble.com/
logger eleven ind, uploader billedet og indtaler resuméet. Sørg for at eleverne
gemmer web-adressen til deres fotobabble og sender den til dig, eller at de
lægger et link til deres fotobabble på skolens it-platform. Du kan eventuelt
lade deres fotobabble gælde som en lille aflevering, hvor særligt fokus i
tilbagemeldingen er elevernes udtale. Afsluttende ser alle elever hinandens
fotobabble. Du kan se min første Fotobabble her.
Forløbets anden del, der præsenteres her, kan fungere som et
lille kærkomment afbræk fra tekstlæsningen eller grammatikken, som man netop
beskæftiger sig med. I denne del er særligt elevernes lytteforståelse i fokus.
Udgangspunktet for anden del af forløbet er en TV-serie om gennemsnitstyskeren.
TV-kanalen ZDF har i juni-juli i år sendt en lille serie kaldet ”Deutschland -
wie wir leben”. Den består af tre afsnit af omkring 45 minutters varighed hver
og er en del af programserien Terra X. Serien ligger tilgængelig på kanalens hjemmeside altid med mulighed
for at vælge tyske undertekster til. ZDF’s udsendelser ligger i deres Mediathek
i ca. 12 måneder. Hvis man ønsker at få udsendelsen til evig eje på DVD, så er
det også en mulighed. Man skal blot kontakte ZDF pr. mail (programmservice@zdf.de) og gøre opmærksom på, at den skal bruges i undervisningen,
så får man tilsendt pris og kontonummer (jeg kan dog tilføje, at det er temmelig dyrt, men ofte kommer Terra X-udsendelser gerne i handlen på et eller andet tidspunkt). Du finder serien ved at gå ind på http://www.zdf.de/ZDFmediathek og her
under ”Sendungen A-Z” vælge ”Terra X”.
Forsiden på ZDF's Mediathek |
Del hvert af de 3 afsnit op i 2 eller 3 underafsnit og lav
en gloseliste til hvert af disse. Hver gang eleverne skal se et af disse
underafsnit, skal de hjemmefra have øvet sig på de relevante gloser. Gloselisterne
laver du i programmet Quizlet http://quizlet.com/.
I Quizlet kan du hurtigt og meget nemt lave Flashcards, dvs. vendespil, hvor du
på den ene side af et virtuelt kort skriver det tyske ord/begreb og på den
anden side den danske oversættelse. Quizlet laver for hver gloseliste automatik
forskellige måder (eller spil kunne man kalde det) end det klassiske vendespil,
så eleverne kan lære de samme gloser på forskellig vis. Derudover kan
programmet også læse ordene op, så eleverne kan lære de enkelte ords udtale,
som jo i denne sammenhæng er meget relevant. Min kollega, Eva Pors, har skrevet
en god dansk introduktion til Quizlet på hendes blog.
Så snart du har lavet dine Flashcards, poster du dem direkte
på din klasses blog (hvordan det ser ud, kan du se et eksempel på her) eller Facebookgruppe, eller lægger et link til dem på
skolens intranet eller andre steder på nettet, hvor eleverne har adgang til dem.
Hvis du har en Facebook-konto kan du hurtigt og nemt logge ind på Quizlet via
denne. Hvis ikke, så skal du først oprette dig som bruger i Quizlet. Der findes
desuden en Quizlet-app til IPhone.
I undervisningen ser eleverne videoerne i mindre,
niveauinddelte grupper. Fordelene ved en gruppearbejdet er her, at eleverne kan
se afsnittene i deres eget tempo, og at de kan spole tilbage og pause så mange
gange, de har brug for det. Når eleverne har set et af klippene og taget noter
dertil, samler I i fællesskab op på den nyerhvervede viden om
gennemsnitstyskeren. Denne opsamling efter hvert videoklip kan du variere fra
gang til gang. En af grupperne kan eventuelt selv stå for det.
Som en afslutning på hele forløbet laver du en quiz vha.
jeopardylabs.com. Her behøver du ikke et log-in,
Sådan ser en quiz i jeopardylabs ud |
Jeg håber, du kan bruge forløbet eller lade dig inspirere af
det. Føj til og træk fra så det bliver skræddersyet dig og dit hold.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar