Jeg har brainstormet et forløb med temaet: Heimatfilme (inspireret af den nye bog Soul-Kitchen, som går på omgang i tysklærernes dueslag på skolen ligenu). Hvis man har lyst til at braintorme videre er man velkommen. Skriv gerne en kommentar, hvis du har en idé eller på anden måde noget at byde ind med til temaet. En kollega har allerede gjort mig opmærksom på, at Mette Hermann også har et forslag til et forløb med selvsamme tema. Jeg poster igen om emnet, når jeg har arbejdet videre med det. Mit mål er bl.a. selvfølgelig at inddrage web 2.0-programmer.
TEMA: Der Heimatfilm
a) Google-billeder ”Heimatfilm”: eleverne ser en masse filmplakater og skal derudfra komme med et bud på, hvad den genre handler om, hvilken tid de var mest populære, hvor i Tyskland de først og fremmest foregår, hvad publikum skal få ud af at se på dem o.l.
b) Heimatfilm: eleverne ser en Heimatfilm og refererer dens indhold. De skal ud fra filmen opstille sandsynlige kendetegn på en Heimatfilm.
c) Infoartikel om Heimatfilme: eleverne finder frem til definitionen af en Heimatfilm og sammenligner med deres bud på kendetegnene.
d) Soul Kitchen: eleverne ser filmen og diskuterer, hvorvidt den lever op til definitionerne af en heimatfilm. På hvilken måde kan man sige, at der er tale om en moderne Heimatfilm?
e) Eventuelt artikel fra SoulKitchen-bogen:…
Eksamenstekst: Artikel fra Soul Kitchen-bogen…
Før eller efter dette forløb ville følgende temaer være oplagte:Hamborg, Ausländer
a) Google-billeder ”Heimatfilm”: eleverne ser en masse filmplakater og skal derudfra komme med et bud på, hvad den genre handler om, hvilken tid de var mest populære, hvor i Tyskland de først og fremmest foregår, hvad publikum skal få ud af at se på dem o.l.
b) Heimatfilm: eleverne ser en Heimatfilm og refererer dens indhold. De skal ud fra filmen opstille sandsynlige kendetegn på en Heimatfilm.
c) Infoartikel om Heimatfilme: eleverne finder frem til definitionen af en Heimatfilm og sammenligner med deres bud på kendetegnene.
d) Soul Kitchen: eleverne ser filmen og diskuterer, hvorvidt den lever op til definitionerne af en heimatfilm. På hvilken måde kan man sige, at der er tale om en moderne Heimatfilm?
e) Eventuelt artikel fra SoulKitchen-bogen:…
Eksamenstekst: Artikel fra Soul Kitchen-bogen…
Før eller efter dette forløb ville følgende temaer være oplagte:Hamborg, Ausländer
1 kommentar:
Liebe Frau Czepluch
Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at se, hvordan du har skruet dit Heimat-forløb sammen.
Meget i min egen undervisning er for tiden centreret omkring Heimat, herunder også elevernes egen opfattelse af hvad Heimat er for dem.
Mvh
Mette Hermann, Nørre G
Send en kommentar