mandag den 22. september 2014

Sådan mestrer dine elever nærlæsning!




I starten af hvert skoleår er det mig meget på sinde, at mine nye elever i oldtidskundskab bliver klar over, at det er vigtigt, at de er meget tekstnære i deres arbejde med de antikke tekster. De skal vide fra start, at nærlæsning er et kodeord i faget.

I år har jeg prøvet en ny tilgang til dette efter inspiration fra et ældre blogindlæg af Eva Pors, kaldet ”Sandt eller falsk”. Ideen går på at udlevere et ark med forskellige udsagn om en tekst, og eleverne skal med belæg i teksten bevise, om der er tale om sande eller falske udsagn.

Jeg har forsøgt mig med en ”sandt eller falsk”-opgave til vers 1-95 af Odysseens 1. sang. Inden eleverne læste uddraget var de blevet introduceret til værket (i år havde de læst om Odysseen i grundbogen Paideia) og til genretrækket prooimion.

Min oplevelse er, at det faktisk hjælper eleverne med at komme helt ned i teksten, mens jeg samtidig lettere end ellers får et indtryk af, hvilke elever der virkelig mestrer nærlæsning og det modsatte.Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg vil bruge denne form for opgave. 

Du kan se mit arbejdsark her. Jeg håber, du kan blive inspireret.




Ingen kommentarer: