torsdag den 7. februar 2013

Quizlet - træning af begreber



Flashcards er gode til at træne  - ikke bare gloser i fremmedsproget - men også til at træne begreber o.l. i fx oldtidskundskab.

Til gloseøvelse i tysk har jeg tidligere præsenteret Flashcardstash. I dag har jeg afprøvet Flashcardmuligheden på Quizlet. Her kan man hurtigt og nemt logge ind via Facebook og straks gå i gang med at lave de første Flashcards. Så snart man har lavet sine flashcards, kan man via Quizlet poste et link til dem direkte til ens egen facebookside eller eventuelt elevernes facebookgruppe. Har man ikke Facebook, skal man lave sig et (gratis) login. Når man har lavet sine flashcards kan man nemt link til dem i Fronter, eller en hvilken som helst platform, man arbejder på. Det er også muligt at embedde dem på en blog.

Quizlet er meget nem at gå til, da alt er indrettet ret intuitivt. Det findes også som gratis app til Iphone, men ikke til android. Deres hjemmeside har dog en mobiludgave, som efter sigende skulle virke godt på Android-medier.

Jeg har endnu ikke afprøvet alle funktioner i Quizlet, men er blot gået direkte i gang med første sæt flashcards. De er lavet til min old-klasse, hvor vi netop er gået i gang med tragedien Medea af Euripides.
Eleverne har i dag læst om drama, tragedie og Euripides i bogen Paideia. De har læst med et fokus, jeg har givet dem på forhånd. Ud fra dette fokus, har jeg lavet nedenstående flashcards til dem:




Når Quizlet bruges til at øve begreber o.l. som her, giver det kun mening at vælge "scatter"- og "flashcards"-øvelsen under menuen "Choose a Study Mode" naturligvis.

Læs eventuelt mere om Quizlets funktioner og muligheder i dette indlæg fra Edidaktik.dk

Ingen kommentarer: