onsdag den 19. september 2018

Afveksling i AP-Latin




For ikke så længe siden var jeg på det årlige Haraldskær-kursus for græsk og latin-lærere. Et virkelig anbefalelsesværdigt kursus. Godt hjemme igen modtager jeg adskillige mails med filer indeholdende uv-godter fra oplægsholderne heriblandt et link til en Youtube-video. Denne viser sig at indeholde - man tror det næppe - en rap om latinsk grammatik! Og ikke bare en ubehjælpsomt digtet og udført, men faktisk en rap med et godt flow og med relevant grammatisk indhold, der passer som fod i hose til lige præcis det sted, hvor mine elever befinder sig lige nu, nemlig i overgangen mellem kapitel 1 og 2 i Sprogenes verden (Terp og Gottschalck, Gyldendal). 

Hvis det ikke lige er bogen du bruger, så vil det sige, at eleverne bl.a. har lært om leddene subjekt, subjektsprædikat og direkte objekt, verbet sum og de har lært om kasus nominativ og akkusativ i singularis, og det er netop emnerne i sangen! Derudover tilføjes i slutningen af rappen information om nominativ og akkusativ i pluralis - præcis hvad eleverne kommer til at møde som det næste i Sprogenes Verden kapitel 2.

Men selvfølgelig kan enhver latin-elev, der befinder sig på dette sted i deres latin-kendskab, have glæde af sangen. Rappen er en kærkommen variation i den almindelige undervisning og er eminent til - ved hjælp af både den fængende melodi og gentagelserne - at fæstne ovenstående grammatiske regler. En ekstra fin detalje er, at videoen viser sang-teksten, så det er nogenlunde til at følge med. 

Mine elever skal høre sangen to gange, fordi der rappes virkelig hurtigt, men også for at de har svært ved at glemme omkvædet, som lyder:

Nominative case is for the subject
Accusative is for the - direct object
Here's one thing you gotta get in your brain
Latin is a language where the endings change

Når jeg bruger sangen på mine hold, så spiller jeg først sangen for dem, så får de udleveret mit arbejdsark til sangen. Derefter spiller jeg rappen nok engang, og vi samler slutteligt op på spørgsmålene fra arbejdsarket.



Ingen kommentarer: