Mine kollega og gode veninde bad mig i går om inspiration til
genafleveringer. Ligesom jeg, så oplever hun også, at det kan være svært at få eleverne til at
følge ens anvisninger for genafleveringen. Så opstår nemlig ofte det problem, at
eleverne afleverer deres rettelser uden at bibeholde ens markeringer af fejl,
og man derfor ikke kan se, hvad det er, de har rettet. Det betyder ekstra
arbejde til en selv, for nu skal man have åbnet den gamle aflevering og finde
frem til de gamle fejl. Men jeg har fundet en løsning på det.
I starten af dette skoleår besluttede jeg mig for, at mine elever skulle
aflevere genafleveringer, da det ikke er til at komme uden om, at det er en
rigtig god måde for eleverne at lære af egne fejl. Eleverne tvinges til at læse
rettelserne i deres aflevering igennem, og fokus i det skriftlige arbejde er tilpasset
den enkelte elev. Derudover burde det også i de fleste tilfælde betyde lidt
mindre rettearbejde til en selv – og tidsbesparende tiltag er efterhånden i høj
kurs i mit arbejde.
Løsningen fandt jeg ved en ”googling”, hvor jeg ikke overraskende havnede
på en blogpost af min kollega Eva Pors. Med
inspiration herfra har jeg gjort følgende med godt resultat på mit tyskhold:
Ved de fejl, som eleverne selv skal rette, sætter jeg en kommentar. I kommentaren skriver jeg fx
Ved de fejl, som eleverne selv skal rette, sætter jeg en kommentar. I kommentaren skriver jeg fx
kongruens:
Det vil sige eleven får fejltypen og eventuelt også en
paragrafhenvisning til grammatikbogen. Når eleven genafleverer, skriver hun sin
rettelse efter kolon inde i min kommentar. På den måde kan jeg se deres
aflevering nøjagtig som den oprindelig så ud, fordi rettelsen står ude i
kommentaren.
Her kan du se et udsnit af en sådan genaflevering:
Det, det står skrevet efter kolon i kommentarerne, er elevens egen rettelse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar