mandag den 23. marts 2015

Langsomme læsere og eksamen


I læsevejledningen kommer der for tiden elever, der ønsker udvidet tid til eksamen, fordi de læser meget langsomt. Nogle af disse elever er berettigede til udvidet tid, fordi de testes positive for ordblindhed. De, der ikke viser sig at være ordblinde, kan med fordel begynde at træne deres læsehastighed. Langsomme læsere kan sagtens, med en ihærdig indsats naturligvis, nå at træne deres læsehastighed, så de ikke kommer i tidsnød til den nærtstående eksamen.

I dag har jeg forfattet en vejledning til en elev, som jeg ikke kunne mødes med inden påsken, men som jeg tænker hellere må komme i gang hurtigst muligt. Nedenfor kan du læse denne vejledning i, hvordan en elev på egen hånd kan træne hurtiglæsning. Hurtiglæsning er at læse uden stop, så hurtigt som muligt; aldrig hurtigere dog end at man får alle ord og sætninger med, for man skal naturligvis forstå hovedtrækkene i det læste. Det er selvfølgelig ikke alt, der skal læses hurtigt, men det er absolut en fordel at kunne variere sin læsehastighed.

I vejledningen står der først nogle generelle tips til, hvordan man kan blive hurtigere til at læse. Dernæst har jeg beskrevet, hvordan man selv kan komme i gang med at træne derhjemme (Opstart). Til sidst er der et bud på en træningsplan, så man får trænet læsehastigheden og holdt den ved lige.

Her til slut en tak til Anja Thybo fra Uddannelseshuset, hvis gode instruktionsvideoer, jeg linker til, og til forfatterne af Læs Bedre, S. Winding og A. Mygind, hvis liste over letlæste bøger jeg stjæler fra.

Jeg håber min elev får læst en masse i påsken, og jeg er spændt på at høre om processen. Når træningen har stået på en måneds tid, skal eleven have testet sin læsehastighed. Eleven vil med stor sandsynlighed opnå et bedre resultat end i sin 1.g-screening, og vil dermed kunne se, at det betaler sig at træne. Måske har du også en elev, som kan få glæde af et lille hurtiglæsningskursus til derhjemme?




LÆSEHASTIGHEDSTRÆNING DERHJEMME
                              
Generelle tips
·        Det er lettest at komme op på en høj læsehastighed, hvis du læser i længere tidsintervaller i en genre, du kender godt (fx krimi/fantasy…).
·         Det kræver mod at træne sig til at blive en hurtigere læser. Man skal turde give slip - turde læse videre uden at have tænkt over hver detalje.
·         Hyg dig, når du læser. Vælg spændende/sjovt læsestof (men letlæst). Det bedste er skønlitteratur. Tegneserier, lyrik og internettet egner sig ikke.
·         Tiden, du læser er vigtigere, end måden (teknikken). Læs minimum en halv time hver dag. Gerne det første kvarter med fartkort.
·         Undgå regressioner (dvs. øjnene hele tiden springer tilbage i teksten), at læse højt inden i dig selv, pege i teksten og hovedryk (lad øjnene bevæge sig henover papiret, hovedet skal du holde helt stille).
·         Når du træner læsning intensivt, er det en fordel at føre en dagbog over træningen

Opstart
1.   find en letlæst bog.
Du skal bruge en bog, som du virkelig har lyst til at læse, og som er let at læse. Har du ikke en, så spørg gerne en bibliotekar. Her er nogle forslag til bøger:
Tine Bryld:               Liv og Aleksander
Jakob Ejersbo:          Nordkraft
Jan Guillou:              Vejen til Jerusalem
Kirsten Holst:           Min ven Thomas
Stephen King:          Ondskabens hotel
Lene Kaaberbøl:       Skammerens datter
Anne Rice:               en vampyrs bekendelser
J.K. Rowling:            Harry Potter-serien
Tolkien:                    Hobitten
2.   se videoen ”læser du også ord for ord?”
3.   se videoen ”hopper du også tilbage i teksten, når du læser?”
4.   lav et fartkort.
5.   Afprøv fartkortet på en letlæst bog.
Husk at dit læsetempo skal være lidt hurtigere end normalt, når du bruger fartkortet.

Træningsplan
- Læs mindst en halv time i streg hver dag.
- Brug mindst hver anden gang "fartkort" det første kvarter.
- Notér hver gang din læseoplevelse i en ”træningsdagbog”:
a)    dato
b)    romanens forfatter og titel
c)    antal sider
d)    antal min.
e)    kommentarer (Hvad gik godt/mindre godt? Hvordan var koncentrationen / forståelsen osv.?)

Ingen kommentarer: