mandag den 24. februar 2014

Märchen interaktiv!

Da jeg skulle starte på et Märchen-forløb i min 1.g for nylig, ville jeg lige undersøge nettet for en ”appetitvækker” til emnet. Jeg googlede mig til denne side hos Goethe Institut ved hjælp af ordene ”Märchen interaktiv”. Her ligger to spil, som ser meget indbydende ud, og jeg gav mig i lag med spillet ”Entführt”.


I ”Entführt” starter du med selv at skulle tildele fire på forhånd fastlagte roller til fire karakterer, hvilket er en god måde eventuelt at få aktantmodellen på banen. De fire karakterer i spillet er en stedmor, en drage, en prins og en prinsesse, og man bestemmer altså selv, om det fx skal være prinsessen, der skal redde dragen, hvis man gerne vil være lidt ukonventionel. Allerede her bliver det tydeligt, at mange af de gloser, som eleverne møder i spillet, er relevante i forhold til eventyr-emnet generelt.

Der er i alt 5 ”runder” i spillet. I første runde skal man forsøge at finde genstande, som skal bruges senere i spillet. Opgaven er et vendespil, hvor man skal matche ord (fx Schere) med det rette billede af genstanden. I 2. runde gælder det om at krydse en flod. For at kunne krydse floden skal man besvare nogle spørgsmål, som har med eventyr eller brødrene Grimm at gøre. I 3. runde skal man fange guldstykker, der falder ned fra himlen. I 4. runde skal man beskære en næsten uoverkommelig tjørnehæk. I 5. og sidste runde skal modstanderen endelig dræbes.
spørgsmål fra 2. runde

Hækken skal beskæres for at slippe gennem (4. runde)
Jeg har lavet en gloseopgave, som indeholder de vigtigste ord, eleverne skal kende, for at kunne forstå spillets instruktioner og handling. Når eleverne har løst gloseopgaven, har de dermed en gloseliste at støtte sig til, når de arbejder sig gennem spillet. 

Min oplevelse er, at mange elever er meget intuitive, når de går i gang med et nyt spil, og de prøver hellere tingene af, fremfor at læse instruktionerne. Derfor fik eleverne inden spilstart en formaning om, at de skulle læse al tekst i spillet op for hinanden og have gloselisten ved hånden. Det lod til at virke efter hensigten.

Jeg sætter ca. 45 min. af til introduktion, gloseopgave, selve spillet og en opsamling. De fleste elever kan spille sig gennem spillet på ca. 20 min.

God fornøjelse!






Ingen kommentarer: