onsdag den 12. december 2012

Schöne Weihnachten mit Frau Holle




Flensborgenseren Jytte mindede mig via sin blog "Tyskerbloggen" om et superhyggeligt eventyr, som hører sig vintertiden til.

Jeg har selvfølgelig planer om et lille juleindslag i undervisningen i mit 1.g-tyskhold. Derfor blev jeg helt glad, både fordi jeg synes eventyret er så skønt, og fordi jeg nu ved, hvad i hvert fald ét af juleindslagene skal være.

Eleverne skal naturligvis høre eventyret om Frau Holle!

På vorleser.net kan man finde en masse tyske tekster læst op af professionelle. Her er et link til oplæsningen af Frau Holle. Selve teksten af brødrene Grimm finder du her.
Man kan også downloade lydfilen, hvis man gerne vil gemme den. Det gør man sådan: gå til denne side og find det lille billede af en diskette ud for titlen Frau Holle. Højreklik på disketten og vælg "gem link som". Gem så mp3-filen på dit skrivebord, dit memory-stick eller, hvor du nu synes, den er rar at have liggende.

Inden eleverne hører teksten, har jeg planer om, at de får en gloseliste udleveret, sådan at de får mest mulig udbytte af at høre historien. Man kan jo også lave en lille quiz bagefter, så man kan se, hvor meget eleverne fik med af handlingen - samtidig også for at få alle elever til at få det fulde udbytte af historien, hvis de skulle have misforstået eller slet ikke forstået dele af den.

Glæder mig til julehygge med klassen.

Ingen kommentarer: