søndag den 11. november 2012

Reiseland Dänemark/Deutschland




Her kommer en idé til et forløb i tysk, som jeg fik, mens jeg lavede dej til pizzasnegle i formiddags.

Det starter med et ønske om at lære eleverne mere om Tyskland. De skal vide, at Tyskland er andet end det nordlige Tyskland, de møder, når de kører over grænsen for at købe slik og øl.

Jeg tænker først, at eleverne skal præsentere forskellige tyske byer for hinanden. Parvis får man til opgave at komme med et bud på en rejse til den tyske storby, som de har fået tildelt. Umiddelbart skal eleverne så først overveje, hvem rejseforslaget er henvendt til, hvor længe rejsen varer, hvad den rejsende bør vide om byens historie, geografi o.l., hvor de skal bo, og hvad de kan foretage sig i byen eller også på en dagsrejse uden for byen.
Under arbejdet og præsentationerne for de andre, skulle eleverne gerne få et indtryk af, hvad Tyskland har at byde på historisk, geografisk og kulturelt.

På min skole har man kontakt til et gymnasium i Kiel, hvor der undervises i dansk. Den forbindelse gav mig den tanke, at forløbet kunne laves som en formidlingsopgave mellem mit tyskhold og min tyske kollegas danskhold.

Man kunne forestille sig, at mine elever arbejdede med at lave præsentationer af Danmark som ferieland. Her kommer man faktisk til at arbejde med et reelt problem, nemlig at vi herhjemme er dårlige til at sælge os selv til turisterne. Eleverne skal altså arbejde på en præsentation af Danmark som et attraktivt rejsemål for de tyske elever. Hvorfor holde ferie i Danmark?

Præsentationerne skulle laves mundtligt, fx optages på elevernes mobiler, eller eleverne kunne tale over en powerpoint-præsentation, som blev optaget vha. Screencastomatic.

De tyske elever skulle så lave tilsvarende på dansk om Tyskland. Hvorfor holde ferie i Tyskland?

Jeg håber, jeg får realiseret idéen. Nu har jeg i hvert fald fået den ned sort på hvidt. Hvis du skulle have et forbedringsforslag eller anden form for input, så skriv gerne til mig.

Ingen kommentarer: