tirsdag den 24. september 2013

5 gode tips

Dette indlæg er mit svar på Eva Pors' udfordring til alle undervisningsbloggere (se indlægget på hendes blog 111 variationer til undervisning). Hun har fået den idé at skabe interaktivitet blandt os og få os til at give vores bedste tips videre. Sidsel Nonnemann (sidebemærkning: hvem andre kan præstere 5 n'er i sit efternavn!) har på hendes blog (Sportmat) allerede taget udfordringen op.Her kommer mine beskedne bud:


1. Dit bedste tip til at skabe et godt undervisningsmiljø.
Ofte får man at vide, at det er en god idé at opføre sig på en bestemt måde for at skabe en god relation til eleverne. En god relation er meget vigtig. Men jeg forestiller mig, at det kan være svært at møde eleverne med fx humor, hvis det ikke ligger til ens natur. Det kan hurtigt virke påtaget og falskt, hvis det ikke ligger naturligt til én, og det, tror jeg, eleverne hurtigt opfanger. Jeg mener ikke, at man aldrig skal forsøge at ændre sin tilgang til eleverne, men blot at man bør være forsigtig med det og først og fremmest så vidt muligt gebærde sig over for eleverne på en måde, som føles naturligt for en selv.

2. En kort beskrivelse af en af dine mest succesrige undervisningssekvens (du bestemmer kriterierne):
Det er måske ikke den "mest succesrige sekvens", men ofte oplever jeg, at eleverne reagerer godt på at dramatisere værker, hvorved deres egen fortolkning af karakterer kommer i spil på en lidt anden måde end ellers. 
Eksempelvis kan man lade nogle elever opføre et centralt afsnit, som de andre skal kommentere på, eller man kan lade nogle elever spille hovedpersonerne, som så interviewes af resten af klassen (man kan med fordel lade flere elever forberede sig på den samme karakter og så lade dem skifte løbende ud i interview-situationen).

3. Det IT-værktøj du gang på gang vender tilbage til.
Et af dem er Stripgenerator. Et program, der er så nemt at bruge, at jeg faktisk ikke giver eleverne instruktioner til programmet. Vha. programmet kan eleverne lave en tegneserie på omkring 30 min. - uden at have brugt programmet før. Tegneseriemediet er brugbart på mange måder i undervisningssammenhæng. Jeg burde lave et blogindlæg om Stripgenerator...

4. Den ’analoge’ arbejdsform du gang på gang vender tilbage til.
Som Sidsel vender jeg også altid tilbage til pen og papir for at fjerne elevernes fokus fra internet til fagligt stof. Derudover er terninger stadig en super ting, når der skal øves grammatik. Det mest fantastiske er, når eleverne to og to kæmper mod hinanden, og man hører den gode hviske husketips til bøjningen af modalverber til den mindre stærke, som lytter interesseret.

5. Dit bedste tip til at finde ny inspiration til din undervisning.
Jeg henviser til min blogliste, som man kan se i bloggens margin til højre.Der er selvfølgelig også alle mulige gode undervisnings-grupper på Facebook. Sidsel har listet nogle af dem op i hendes blogindlæg her. Jeg kan tilføje Faglig sparring for tysklærere, Klassikerforeningen og Læsevejleder Fyn.

Ekstra tip: Hvis man ikke er tryg ved at stille "dumme spørgsmål" i en sådan gruppe, så kan man altid selv lave en gruppe for én selv og kolleger, man kender rigtig godt. Jeg er i en gruppe med nogle piger, jeg læste sammen med på studiet. Vi hjælper og deler alt med hinanden: gode eksamensspørgsmål, akut AT-tvivl o.l.




3 kommentarer:

Thyra sagde ...

Super liste med ideer. Hvordan fungerer det med terningerne og grammtikøvelse - kan du ikke forklare det?

Mvh Thyra :-D

Anja Czepluch sagde ...

Tak Thyra. Sidst jeg brugte terninger, var emnet modalverber. Eleverne havde skemaet over modalverbernes bøjning ved hånden, så de kunne tjekke op på hinandens svar under spillet. Eleverne spillede parvis mod hinanden.

Første slag med terningen afgjorde, hvilket af verberne, der skulle bøjes, andet slag med terningen afgjorde, om det skulle bøjes i præsens eller præteritum.

Det par havde vundet, som efter 5 min.(eller 10) havde svaret rigtigt flest gange.

Nu spiller et vinderpar mod et andet vinderpar og et taberpar mod et andet taberpar (hvilket lyder lidt groft her, men eleverne elskede det - grammatisk stærke som svage).

Håber du kan få mening ud af det. Ellers skriver du bare igen.

Mvh. Anja

Thyra sagde ...

Joeh, det gør det vist - jeg spekulerer på, om jeg ka bruge det samme i samf på nogen som helst måde... Jeg tror det ik, men når engang jeg bliver sproglærer, ka jeg måske planke øvelsen :-)